En l’univers sempre canviant de les xarxes socials, moltes plataformes han sorgit, dominat i desaparegut al llarg del temps. Algunes d’elles han deixat una empremta indeleble en la història de la tecnologia i la interacció en línia, com és el cas de Google+ i Tuenti. Encara que desaparegudes, el seu impacte i llegat continuen sent rellevants.
Google+: Una visió no aconseguida
Google+ va ser llançada l’any 2011 com la resposta de Google a la creixent popularitat de Facebook. Amb una interfície més elegant i funcions noves com els “Cercles” per organitzar els contactes, Google+ tenia com a objectiu crear un entorn més privat i còmode per als usuaris que volien separar les seues interaccions en línia segons el seu cercle social. Tot i això, malgrat les bones intencions i les inversions considerables de Google, la plataforma mai va aconseguir guanyar tracció de manera significativa.
Hi va haver diversos factors que van contribuir a la caiguda de Google+. El més destacat va ser la manca d’una base d’usuaris activa i engrescada, ja que molts usuaris van preferir seguir amb les seues xarxes socials existents. A més, la percepció de Google com una empresa que podria utilitzar les dades dels usuaris amb finalitats publicitàries va afectar la seua credibilitat en el món de les xarxes socials. Finalment, el 2019, Google va anunciar el tancament de Google+ arran d’una fuga de dades que va exposar informació personal d’usuaris.
Tuenti: Els inicis de les xarxes socials espanyoles
En un context més local, Espanya va veure l’auge de Tuenti durant la primera dècada dels anys 2000. Tuenti va ser pionera com la xarxa social més popular del país, guanyant popularitat entre els joves i les persones que buscaven una plataforma per connectar-se en línia. El model de Tuenti es centrava en la privadesa, permetent als usuaris compartir contingut només amb els seus “amics”, un concepte que avui sembla una resposta precursora als problemes de privadesa que altres xarxes socials han enfrontat.
Tot i l’èxit inicial, Tuenti va començar a perdre popularitat amb l’arribada de Facebook i altres xarxes socials globals. Aquesta pèrdua de rellevància va ser accentuada per la manca d’evolució i la manca d’adaptació als canvis en les preferències dels usuaris. Al 2016, Tuenti va canviar la seua direcció per centrar-se en serveis de telecomunicacions i va deixar de ser una xarxa social activa.
Només un record
Les xarxes socials com Google+ i Tuenti, encara que hagen desaparegut de l’escenari digital, segueixen sent part de la història de com les persones es connecten i interaccionen en línia. Els seus intents de crear entorns més privats o adaptar-se als gustos locals mostren com la innovació pot conduir al fracàs si no s’entén adequadament el panorama canviant de les xarxes socials. Encara que ja no siguen protagonistes, Google+ i Tuenti mereixen un lloc en el nostre recordatori digital com a pioneres que van explorar noves maneres de connectar-se en línia.